Club Brugge krijgt kritiek voor Unibet op de borst: hypocriet of niet?
arrow_drop_up arrow_drop_down
9 juli 2019 
in Nieuws

Club Brugge krijgt kritiek voor Unibet op de borst: hypocriet of niet?

Voor geld danst de beer. Ook de Brugse beer, want dankzij nieuwe shirtsponsor Unibet heeft Club Brugge zijn grootste commerciële deal ooit beet. Sinds blauw-zwart de marktleider in sportweddenschappen van de mouw naar de borst verhuisde, is er al heel wat kritische inkt gevloeid. Maar zoals altijd snijdt het mes langs twee kanten…

Bookmaker Unibet neemt vanaf volgend seizoen de plaats in van aircobedrijf Daikin als officiële shirtsponsor van Club Brugge. Volgens de doorgaans goed geïnformeerde zakenkrant De Tijd ontvangen ze op Jan Breydel 6 miljoen euro voor twee seizoenen, maar liefst drie keer meer dan de Daikin-deal.

“Het is de realiteit dat de goksector één van de beste sponsors is op dit moment”, geeft commercieel directeur Bob Madou toe. “Ik heb alle begrip voor mensen die dit problematisch vinden, maar weddenschappen zijn een stuk van de voetbalbeleving, net zoals bier dat is. Wij kozen voor Unibet omdat zij de beste van de klas zijn. Ze willen zich onderscheiden door hun ethische en morele manier van omgaan met gokken”, aldus de CCO van Club tegenover Het Laatste Nieuws.

Feit is dat Unibet als gokbedrijf inderdaad een clean imago heeft. Ze hebben een vergunning van de Belgische Kansspelcommissie, reclame over verantwoord spelen, transparante rekeningen en zijn beursgenoteerd. Eigenschappen die bij bookmakers in ons land en ver daarbuiten dun gezaaid zijn. De meeste hebben om te beginnen al hun hoofdkwartier in een belastingparadijs buiten Europa. Betway – sponsor van de Belgische beker en eerder ook van RSCA – is daar een voorbeeld van.

Voorts benadrukt Club dat het in zijn communicatie alleen over ‘veilig gokken’ en ‘verantwoord spelen’ zal gaan. “Nooit zullen wij aansporen tot gokken, integendeel. Wij willen verslaving tegengaan, maar er wordt nu eenmaal gegokt”, aldus Madou. Zoals de verstrengde wetgeving van 1 juni voorschrijft zal Unibet niet verschijnen op de shirts van jeugdploegen of op kindertruitjes in de Club-shop. Bij hen zal ‘No Heart No Glory’ op de borst prijken, een campagne van de Club Brugge foundation.

Op sociale media stelt een klein deel van de Brugse aanhang zich vragen bij de nieuwe hoofdsponsor, terwijl de rest er geen graten in lijkt te zien. Marijs Geirnaert – directeur van het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) – is not amused met de gang van zaken. “Dit is echt een kwalijke zaak. Dergelijke shirtsponsoring zou niet mogen”, klinkt het bij Belga. Econoom Geert Noels schudt eveneens het hoofd.

Linkse politici als Katia Segers (sp.a) zijn rood van woede. “Waar zitten jullie met jullie gedachten Club Brugge? Alarmsignalen ivm toename gokverslaving en roep om gokreclame te bannen, oa van Arne Nilis niet luid genoeg? Wat met ethiek in de sport? Onbegrijpelijk”, klinkt het op Twitter. De zoon van Luc Nilis – ervaringswerker gokverslaving – maakt zich inderdaad zorgen, net als Imade Annouri (Groen). “Verwoestende gokproblematiek neemt toe in onze samenleving, jongeren zijn kwetsbare groep en wat doet Blauw-Zwart? Ze een extra zichtbare plek geven. Only money, no glory.”

De Standaard, De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg, Het Laatste Nieuws,… Allen wezen ze met het vingertje. Dries Bervoet van De Tijd schetst echter ook de andere kant van het verhaal. “Ja, de gokverslaving piekt. Maar bespaar ons de krokodillentranen. Brugge doet wat op shirts, stadions en schermen in heel Europa te zien is. Geen kik daarover. Geen geluid toen alle Belgische clubs deals sloten met gokbedrijven.” Een factcheck leert ons dat 16 van de 18 ploegen die mogelijk seizoen 2019-2020 aanvatten als eersteklasser gesponsord worden door een gokbedrijf. Een overzicht.

AA Gent: Napoleon Games

Antwerp FC: Golden Palace 

Beerschot VA: geen
Op dit moment heeft Beerschot geen gokbedrijf als partner, maar in het verleden werd het wel al gesponsord door Unibet.

Cercle Brugge: Napoleon Games

Club Brugge: Unibet

Eupen: geen
Eupen is in handen van de schatrijke Golfstaat Qatar, waar gokken indruist tegen de islamitische waarden en bijgevolg illegaal is.

KV Kortrijk: 36Win

KV Mechelen: Golden Palace 

KV Oostende: Betfirst

KRC Genk: Betfirst

KSC Lokeren: Casino Belgium

Sint-Truiden: Golden Palace

Sporting Charleroi: Nationale Loterij

RE Moeskroen: Star Casino

RSC Anderlecht: Nationale Loterij

Standard Luik: Circus

Waasland-Beveren: Circus

Zulte Waregem: Betfirst

“Geen woede dat club na club in buitenlandse, soms weinig propere handen verdwijnt”, vervolgt politiek sportjournalist Bervoet. “Geen ophef dat een algemeen reclameverbod, zoals Italië heeft, het door allerlei manoeuvres niet haalde. Geen lege stadions uit protest tegen de recidivisten die ons topvoetbal blijven bemannen. Het is klagen over stank terwijl niemand het riool wil lichten.”

De Belgische voetbalwereld is inderdaad niet aan zijn proefstuk toe. Zo laat de Pro League zich al sinds begin 2013 sponsoren door Unibet. Tijdens het WK van 2018 in Rusland was de openbare omroep VRT ook niet verlegen om een lucratieve deal te sluiten met de nieuwe hoofdsponsor van Club Brugge. En wat dan te zeggen over de Nationale Loterij met spelen als Euromillions, allerhande krasloten en bookmaker SCOOORE!?

Volgens CAD-hulpverlener Ronny Willemen tonen wetenschappelijke onderzoeken aan dat 2% van de volwassen Belgen een probleem heeft met gokgedrag. Ter vergelijking: 6% van onze inwoners drinkt problematisch veel alcohol volgens cijfers van de FOD Volksgezondheid. Bij vrouwen betekent dit meer dan 14 glazen per week, bij mannen meer dan 21. Een mens zou zich dus ook vragen kunnen stellen bij de Jupiler Pro League. Alcohol is in ons Belgenland echter zo ingeburgerd dat je je moet verantwoorden als je het niét drinkt. Daarnaast zet de Croky Cup ook niet bepaald aan tot een gezonde levensstijl.

Hoge bomen vangen veel wind, zoveel is zeker. Desondanks is de massale verontwaardiging over de sponsorovereenkomst tussen Club en Unibet frappant gezien het feit dat de hele voetbalwereld zich wereldwijd laat sponsoren door de goksector. Zo heeft FC Barcelona met 1XBet zojuist de meest bedenkelijk mogelijke global betting partner voorgesteld.

Er gaan hier en daar stemmen op voor een totaalverbod op gokreclame. Een ‘oplossing’ is dat evenwel niet, aangezien de illegale aanbieders van sportweddenschappen deze wetgeving aan hun laars lappen en zo vrij spel zouden krijgen. Gevolg: Belgen die willen gokken belanden in een onbeschermde omgeving met ongecontroleerde spellen waarbij de kans bestaat dat ze hun winst niet eens uitbetaald krijgen.

Reactie plaatsen